www.mesto-pisek.cz
« ZPĚT (současnost) | aktuality | kultura a cestovní ruch | sport | volnočasové aktivity | záštity starostky

Kultura a cestovní ruch

- Archiv 2006 - 2014

-- Kultura 2008

 
 
 
 
 
Kultura a cestovní ruch » Archiv kultura 2008 » Strategický plán
Poslední úprava prosinec 2008

Strategický plán rozvoje kultury města Písku do r. 2020

Zpracoval: Odbor kultury a cestovního ruchu Městského úřadu v  Písku
Schváleno Zastupitelstvem města Písku dne 15.12.2005 usnesením č. 437/05
 

Vážení přátelé,
V roce 2002 došlo k  významné změně v systému organizování kulturního života v České republice. Stát zrušil tzv. Okresní úřady a převedl část majetku a kompetencí na krajskou a obecní samosprávu. Pro kulturní dění v Písku to znamenalo převzít zodpovědnost za provozování divadla a knihovny, včetně všech zaměstnanců.
Pro kulturní život ve městě tak vznikly zcela nové podmínky, kterým dosavadní systém podpory kultury v Písku přestával vyhovovat. Představitelé města se z tohoto důvodu rozhodli na novou situaci reagovat a nastavit nová pravidla jak pomáhat kulturnímu životu ve městě.
Odbor kultury byl proto pověřen úkolem navrhnout jak změnit podporu kulturních aktivit ve městě. V rámci přípravy návrhů se muselo vyřešit několik zásadních otázek. Problémem byly někdy až protichůdné představy zástupců jednotlivých kulturních organizací, představitelů města a zástupců kulturní veřejnosti. Jádrem řešení se stalo vytvoření představy, jak by měl kulturní život v Písku vypadat.. Determinujícím faktorem byly již existující dokumenty, které nepřímo kulturu v Písku ovlivňují. Prvním je“Program rozvoje města Písku - Strategický plán ekonomického rozvoje“, zpracovaný v roce 2001 a druhým právě dokončovaný dokument „Strategie rozvoje cestovního ruchu města Písku“, který je připraven ke schválení v roce 2005.
Dokument, který máte před sebou je odpovědí na položenou hlavní otázku, kam chce město Písek směřovat rozvoj místní kultury. Materiál definuje cíle které si město klade v oblasti kultury a navrhuje několik konkrétních způsobů jak požadovaného stavu dosáhnout. Důležitým faktem tohoto plánu je skutečnost, že vznikl ve spolupráci se všemi významnými osobnostmi kulturního života v Písku a je výsledkem intenzivních odborných konzultací. Podstatným zdrojem informací pro závěrečné rozhodování pro strategii se stala i veřejná anketa, které se mohli zúčastnit v průběhu jara 2005 všichni občané nebo návštěvníci města Písku.
Smyslem strategického plánu rozvoje kultury v Písku je koordinace kultury ve městě. Chceme aby všichni lidé ve městě kterým záleží na kulturním životě v Písku, spojili své síly a prostředky, aby naše kulturní nabídka byla bohatá a kvalitní, aby se každý v Písku mohl kulturně vyžít podle svých představ. Tato strategie kultury je prvním krokem na cestě k vytčenému cíli.
Z vlastní zkušenosti vím, že v Písku je dostatek šikovných a aktivních lidí, kteří dokáží podpory města využít a vytvořit z Písku kvalitní kulturní centrum..

Ing.Ludmila Koštová
vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu MÚ Písek

 

Vize kultury města Písku

V dlouhodobém horizontu se chce město Písek stát centrem kultury, které má významné postavení jak v regionálním tak republikovém a mezinárodním měřítku. Z diskuse mezi veřejným, soukromým a odborným sektorem jasně vyplynulo, že město Písek má k dosažení takové vize reálné předpoklady. V historii město již takové postavení mělo na konci 19. a začátku 20. století . Proto má tato vize racionální základ, který bere v úvahu silnou kulturní tradici, která v Písku stále existuje. Na základech zkušenosti z historie města Písku a posouzení současného potenciálu byla vytvořena budoucí vize kulturního rozvoje:

VIZE:

PÍSEK A KULTURA V ROCE 2020
„Písek je tradičním, vstřícným a otevřeným kulturním centrem regionu, které připravuje a vytváří kulturní prostředí pro život občanů a návštěvníků města.“

V důsledku bohaté tradice je jako „kultura“ obecně vnímána umělecká činnost nebo její výsledky, ale i poznávací, osvětové, zájmové, vzdělávací aktivity. Jako součást a projev kultury jsou vnímány i spolčovací aktivity, tradice, zvyky, dokonce i přírodní a urbanizované prostředí individuálního života. V pojmu kultura jsou proto obsaženy i činnosti knihoven, muzeí, galerií a divadel, nabídka kulturních, společenských, vzdělávacích a výukových programů různých typů kulturních domů a středisek, činnosti dobrovolných občanských aktivit (zájmových či amatérských sdružení) atd.

Město Písek bude charakteristické příjemným a klidným prostředí, které vyhovuje lidem s kulturním cítěním a potřebami. Současně bude ve městě vybudována kvalitně fungující síť kulturních zařízení, která bude nabízet dostatečnou kapacitu pro všechny druhy kulturních aktivit. Samozřejmostí bude kvalitní infrastruktura cestovního ruchu, která disponuje nabídkou ubytování, stravování a doplňkových služeb.

V Písku bude působit několik desítek zájmových organizací věnujících se kulturním činnostem. Ve městě bude dostatek lidských zdrojů, dostatek odborníků a dobrovolníků, kteří budou schopni organizovat a aktivně se podílet na kulturním životě a budou schopni zajišťovat akce menšího i  většího významu, např. festivaly, dílny, kongresy, semináře apod.

Strategické cíle rozvoje kultury Města Písek

Strategický cíl č. 1)
Město Písek chce podle svých možností podporovat kulturní dění ve městě, zejména poskytováním vhodných nemovitostí v majetku města, finanční podporou z rozpočtu města a morální podporou od všech představitelů města.

Strategický cíl č. 2)
Město Písek se chce stát regionálním kulturním centrem, které bude nabízet v rámci svých možností co nejširší škálu kulturního vyžití pro své občany i pro návštěvníky města.

Strategický cíl č. 3)
Město Písek se chce stát místem setkávání lidí z České republiky, kteří mají stejné kulturní zájmy. Lidí, kteří se věnují podobným kulturním zálibám a chtějí se v nich dále zdokonalovat, něčemu novému se naučit nebo se jinak kulturně obohatit.

Strategický cíl č. 4)
Město Písek chce najít svoje místo v mezinárodním kulturním světě. Prosadit svoji kulturní tradici a její pokračování v současnosti do povědomí zahraniční veřejnosti.

Akční plány kultury v Písku

Na základě analýzy kultury v Písku, odborné a veřejné diskuse a veřejné ankety byla definována dlouhodobá vize. Z tohoto základu byly označeny tři hlavní oblasti rozvoje, které jsou pak konkretizovány do konkrétních cílů a akčních plánů pro jejich dosažení.

Akční plány se zaměřují na složky kulturního života, ve kterých město má nenahraditelnou roli. Pokud by město nezajistilo z vlastních zdrojů vytipované oblasti, s největší pravděpodobností by došlo v Písku k útlumu kulturních aktivit. V případě omezení podpory města, by žádný z kulturních subjektů ve městě nebyl schopen nahradit chybějící prostory, nedokázal by řídit a koordinovat rozvoj kulturní nabídky pro občany a Písek jako celek by přestal být propagován jako kulturní centrum.

Hlavními body pro úspěšné naplnění vize je vybudovat ve městě kvalitní zázemí pro kulturní život, cílevědomě koordinovat jedním směrem investice a lidskou práci a neméně důležité je neustále být lepší než konkurence. Proto za hlavní oblasti rozvoje kultury jsou označeny: A) infrastruktura, B) řízení rozvoje, C) image kultury.

A) Akční plán „Infrastruktura „

Cílem plánu rozvoje infrastruktury je maximálně efektivní využívání kapacity všech stávajících kulturních zařízení ve městě, zvyšování kvality vybavení těchto zařízení na srovnatelnou kvalitu s podobnými zařízeními v EU a v případě potřeby (při naplnění kapacity) budování dalších prostor pro provozování kulturních aktivit. Infrastruktura kulturních zařízení v Písku musí být běžně dostupná i pro handicapované občany např. vhodnými stavebními úpravami, speciálními službami apod. Cílem je konkurenceschopnost Písku v kvalitě a kvantitě infrastruktury pro kulturní vyžití v rámci regionu a v některých parametrech i v rámci ČR a EU.

Nedílnou součástí je infrastruktura cestovního ruchu, která musí být kvalitou a kvantitou srovnatelná s kulturním zázemím a opačně. Obě oblasti se musí navzájem doplňovat, protože mají společné uživatele a zákazníky.

Záměr A.I.
Město vytvoří síť kulturních zařízení, které budou základem pro kulturní dění ve městě.

Cíl A.I.1.
Efektivnější využití sítě kulturních zařízení
Organizace města, které se zabývají kulturní činností, změní systém svého fungování tak, aby byly motivovány ke zvýšení své produktivity, aby efektivněji využívaly finančních příspěvků a dotací města

Cíl A.I.2.
Vytvoření partnerství mezi organizacemi města, podnikatelským a neziskovým sektorem
Organizace města, které se zabývají kulturní činností, vytvoří systém spolupráce s ostatními kulturními subjekty ve městě, která bude výhodná pro všechny zúčastněné a která umožní využití kapacity kulturních zařízení ve městě.

Cíl A.I.3.
Vytvoření plánu investičních příležitostí
Odbor kultury vytvoří plán investic potřebných pro rozvoj kvality a kvantity infrastruktury pro kulturního vyžití v Písku. Pro realizaci tohoto plánu bude využívat všech vhodných příležitostí.

Záměr A.II.
Město zvýší kvalitu a kvantitu vybavení kulturních zařízení na konkurenceschopnou úroveň

Cíl A.II.1.
Provedení auditu kulturních zařízení
Odbor kultury provede kontrolu a hodnocení kvality vybavení a kapacity všech kulturních zařízení ve městě. Výsledky porovná s parametry konkurenčních subjektů v rámci regionu, v rámci ČR a v rámci EU. Na základě výsledků doporučí další opatření tak, aby měl Písek lepší vybavení než konkurence.

Cíl A.II.2.
Zvýšení kvality vybavení na požadovanou úroveň
Odbor kultury využije všech svých kompetencí a možností pro všechny subjekty, aby dosáhly potřebného stavu. Zejména know-how v oblasti legislativy, technických novinek v oboru a financování kultury.

B) Akční plán „ Řízení rozvoje“

Cílem plánu na řízení rozvoje, je koordinovat všechny lidské a materiální zdroje v regionu. Smyslem je vytvořit prostředí motivující všechny subjekty ve městě k rozšiřování nabídky kulturního vyžití pro veřejnost. Hlavními nástroji motivace je deklarace zájmů města v oblasti kultury, nastavení parametrů pro měření úspěšnosti a přínosů pro město v oblasti kultury a rovné příležitosti všem subjektům pro získání finanční podpory určené na kulturu v Písku.

Významnou podmínkou pro motivaci k rozvoji kultury ve městě, je částečné přenesení kompetencí a zodpovědnosti za rozvoj kultury i na soukromý a neziskový sektor. Základem je kvalitní komunikace mezi všemi subjekty působícími v kultuře v Písku.

Záměr B.I.
Město vytvoří systém podpory kulturních aktivit ve městě.

Cíl B.I.1.
Systém organizací zřizovaných městem
Město prověří systém řízení svých organizací zřizovaných pro kulturní účely, popřípadě provede změny za účelem efektivnějšího nakládání s vloženými prostředky. Organizace musejí být mnohem více motivovány k aktivní účasti na rozvoji kultury ve městě.

Cíl B.I.2.
Systém finanční podpory z rozpočtu města
Odbor kultury a kulturní komise navrhne nové zásady podpory z rozpočtu města na kulturní aktivity. Systém musí odpovídat novým podmínkám ve městě a musí motivovat všechny podpořené subjekty k aktivnímu rozvoji kultury ve městě.

Záměr B.II.
Město bude podporovat naplňování svojí kulturní vize

Cíl B.II.1.
Deklarace kulturní vize
Odbor kultury provede propagační kampaň na popularizaci kulturní strategie, aby záměry města získaly veřejnou podporu a občané města se ztotožnili s kulturní vizí (přijali ji za svou). Veřejnost musí být informována o přínosech kulturních aktivit pro rozvoj města a o efektivnosti výdajů města na kulturu. Město musí pro veřejnost „zviditelnit“ svoji podporu kultuře.

Cíl B.II.2.
Řízení rozvoje kultury
Město deleguje část svých pravomocí a zodpovědnosti za plnění úkolů (dosahování cílů) na konkrétní subjekty. Největší podíl ponesou organizace zřizované městem, odbor kultury MÚ a subjekty, které obdrží od města finanční příspěvek. Pro soukromý a neziskový sektor musí být zodpovědnost vždy smluvně podchycena a podmíněna další spoluprací. Řídícím orgánem při naplňování strategických cílů budou nejvyšší orgány města, které delegují dílčí pravomoci. Koordinačním a metodickým orgánem bude odbor kultury a cestovního ruchu MÚ Písek.

Cíl B.II.3.
Systém monitoringu kultury
Odbor kultury zavede systém monitorování úspěšnosti jednotlivých kulturních akcí a projektů. Sledována bude efektivita využití prostředků města, přínosy pro kulturní život ve městě a význam pro naplňování kulturní vize města.

C) Akční plán „Image kultury“

Podmínkou dosažení kulturní vize je spolupráce mnoha píseckých subjektů podle principu PPP (public – privat - partnership). Akční plán „image kultury“ sleduje dosažení tohoto cíle. Je nutné působit na veřejné mínění obyvatel regionu, ale i potenciální návštěvníky města z České republiky a podle možností i ze zahraničí.

Hlavními nástroji pro vytvoření image bude oživení kulturní tradice města Písku a její další rozvoj, zaměření na originální kulturní projekty a podpora kvalitní kulturní nabídky. Bude zaveden systém pravidelné propagace kulturní nabídky pro obyvatele i návštěvníky Písku a budování public relations.

Záměr C.I.
Město bude budovat kulturní image Písku

Cíl C.I.1.
Zavedení marketingu kultury
Město využije všech vhodných metod k propagaci kultury v Písku, s cílem celoročně využívat kapacitu celé sítě kulturních zařízení ve městě. Musí být vytipovány vhodné druhy kulturního vyžití, které budou schopné konkurovat jiným nabídkám (média, větší města, internet apod.).

Cíl C.I.2.
Cílená propagační kampaň
Město vytvoří speciální reklamní strategii pro kulturu, která přiláká místní občany. Dále reklamu zaměřenou na lidi z regionu, na návštěvníky z celé republiky a na turisty ze zahraničí.

Závěr

Kulturní život je v Písku obecně považován za samozřejmou a nedílnou součást nabídky pro využívání volného času. Že toto prohlášení není pouze formální proklamací, dokazuje mimo jiné i aktivní zájem při přípravě této strategii kultury nejen od představitelů města, ale i od široké veřejnosti.

Schválení nového strategického plánu ovlivní další rozvoj kulturního života v Písku. Dokument bude mít vliv na to, jaká bude kulturní nabídka pro občany města, nebo jaké podmínky budou mít lidé, kteří se chtějí kultuře věnovat aktivně. Správně zvolená strategie rozvoje bude jedním z rozhodujících vlivů na spokojenost obyvatel Písku a jeho okolí, na to jak se jim ve městě dobře žije a nakolik bude Písek atraktivní i pro své návštěvníky.

Strategický plán rozvoje kultury je základním východiskem pro všechna další rozhodování v oblasti kulturního dění. V tom spočívá jeho důležitost. Ovšem sám o sobě nebude znamenat nic, pokud se tento teoretický základ nezačne převádět do praxe. Strategický plán je prvním krokem k naplňování vize Písku jako kulturního centra. Musejí následovat další kroky, které postupně přemění plány a myšlenky v reálnou skutečnost. Schválením strategie kultury začíná množství drobné práce konkrétních lidí, která by ale měla přinášet uspokojení a radost. Kultura je především o umění a o kráse, o tom co lidé dokázali vytvořit za kulturní hodnoty a na to bychom neměli zapomínat ani při takové „nekulturní“ činnosti jakou je strategické plánování.

 
Vytisknout článek   Nahoru
 

Rada města dne 17.7. 2008 usnesením č. 496/08 schválila harmonogram [DOC] aktualizace Strategického plánu rozvoje kultury Města Písku do roku 2020 a jmenovala pracovní skupinu [DOC], která bude na aktualizaci tohoto významného dokumentu města pracovat. Tímto harmonogramem jsou schválené i termíny pro práci pracovní skupiny i kulturní komise. Jednotlivé pracovní verze plánu budeme postupně zveřejňovat na webových stránkách k dalšímu připomínkování veřejnosti.

© 2013 Město Písek | Realizace studio QUIN.CZ